Platenconnectie: Kom maar hier met de centen

Ook in 2019 draaien we op woensdagochtend om half 12 weer een tweetal platen die iets met elkaar gemeen hebben. Vandaag gaat het allemaal om het geld...

We beginnen met een echte klassieker die regelmatig voorbij komt: Down Under van Men At Work. Origineel een B-kant van hun eerste single maar het groeide uit tot een grote, wereldwijde hit toen het opnieuw opgenomen werd voor het grote label Columbia Records eind 1981. Daarna had de band nog een aantal aanvullende hits en alles leek mooi te zijn voor het Australische bandje. Totdat, jaren later, in 2007 de spelshow "Spicks and Specks" in de Verenigde Staten een vraag had: "Welk kinderdeuntje zit in het nummer Down Under?". Het antwoord, "Kookaburra", deed de wenkbrauwen fronsen bij een stel advocaten, en ze zochten de rechthebbenden van dat nummer op. Het ging het stukje fluit in het nummer wat terug te voeren zou zijn op het kinderliedje uit 1932 geschreven door Marion Sinclair, overleden in 1988, waarna de rechten terechtkwamen bij een firma. Uiteindelijk besloten deze er een zaak van te maken, en werden na heel wat juridisch getouwtrek in het gelijk gesteld, en de band mocht betalen...

In 1997 kwam het album "Urban Hymns" uit van de band The Verve. Het belangrijkste nummer daarvan zou de succesvolle single "Bitter Sweet Symphony" worden, een nummer compleet geschreven door Richard Ashcroft, maar leunend op een sample van een nummer van de Rolling Stones: "The Last Time". Er werd gebruik gemaakt van de versie van de Andrew Loog Orchestra, en er werden 6 noten uit gebruikt. Om niemand voor het hoofd te stoten, had men geprobeerd om een licentie af te sluiten voor het kleine stukje, maar volgens Loog (die de rechten bezit op de nummers van de Stones van voor 1970) is die licentie geschonden, en werd een gang naar de rechter gemaakt. Het voorstel van The Verve om een 50/50 verdeling van de rechten te maken werd niet geaccepteerd, en de rechter stelde Loog in het gelijk, met als gevolg dat de complete opbrengsten van het nummer naar Loog moesten, en aan de schrijvers voor het nummer moesten Mick Jagger en Keith Richards worden toegevoegd. Saillant detail: het nummer van de Stones was origineel ook maar geinspireerd op een nummer van de Staples Singers...